hallo iedereen

Hoi iedereen,
dit webblog heb ik gemaakt naar aanleiding van mijn buitenlandse stage die begint op 5 januari 2009 en duurt tot eind maart. Spannende verhalen, leuke foto's en een hopelijk weekelijkse update van mijn avonturen.
Als je wilt reageren of je wilt iets van je laten horen kan dit altijd bij reactie's.
Doeikes

vertrek

de vertrekuren, moest je me willen komen uitwaaien
( ik verwacht een hele fanclub!)

Zondag 4 Januari 2009
Brussel - Londen
Vertrek: 12u15
Aankomst: 12u35
vluchtnr.: BA 0393Londen- Cape Town
Vertrek: 16.45
Aankomst: 6u15Vluchtnr: BA 0043

mijn adresje

hey iedereen,
Voor als jullie mij brieven of overlevingspaketten ( please send me chocolate and candy) willen sturen. Ik hou wel van post, geeft me zo een kampgevoel!

9B Bain Street
Wellington 7655
South Africa

vrijdag 23 januari 2009

afgelopen week: vrijdag 23 januari

hallo iedereen,
Deze week was een bewogen week, dinsdag zijn Bieke en ik gaan helpen in de wagenmakersvallei, het schooltje waar we de komende weken gaan lesgeven. We leerden de leerkrachten en de medewerkers van de school kennen. Woensdag was het de eerste schooldag en we gingen een kijkje nemen in graad R, de voorklas zeg maar, Hier zitten kinderen van 5-6 jaar. De juf van de graad R bleek juf Francke te zijn. We probeerden contact met haar te zoeken of een praatje te slaan maar ze was redelijk terughoudend en stil. De dag ervoor hebben we ook onze hulp aangeboden maar ze zei telkens dat er niets kon gedaan worden. De eerst schooldag verliep nogal chaotisch omdat er veel kls in de nogal kleine klas zaten en omdat de ouders mee binnen in het klasje mochten. Heel de klas was nogal overbevolkt en ongeorganiseerd. De kls hebben eigenlijk die dag niet veel gedaan, enkel kennisgemaakt met juf Francke en de andere kls en een beetje gespeeld met speelgoed.

Donderdag 22 januari
Vandaag zijn we weer een kijkje gaan nemen in juf Francke haar klas, de kls begonnen de dag met een toiletbezoek. Er is maar 1 toiletje naast de klas dus het duurde redelijk lang voor alle kinderen naar de toilet konden gaan. De kls waren echt muisstil toen er 1 kleutertje iets zei, op dat moment kwam een klasassistent binnen en sloeg het kleutertje tegen zijn kop. Ze nam de plakband en kleefde de mond van het kind toe, ze deed teken naar mij en zei in het afrikaans: zo doen we dat hier. Ik was echt heel hard geschrokken en wist niet goed hoe ik me moest gedragen. Doorheen de dag hebben Bieke en ik nog buiten met de kls spelletjes proberen spelen, maar dit lukte niet zo heel goed. De kinderen luisteren niet goed omdat wij vriendelijk doch kordaat vragen om iets te doen, een cirkel maken is al moeilijk. De juf dreigd met constant met de stok of een pak slaag of met de lat, dus we denken dat ze daarom niet naar ons luisteren. Dit is hier de problematiek, de kinderen worden thuis ook zo hardhandig aangepakt dat ze op school niet meer luisteren naar een gewone normale vraag. Bieke en ik waren redelijk gefrustreerd ook omdat juf Francke ons constant alleen liet met de kls, en ze echt niet luisterden.
Doorheen de dag hebben ze ook geen rituelen, geen ochtendritueel, er wordt niet gezongen doorheen de dag, enkel smorgens bij het bidden en dit zijn godsdienstige liedjes.
Na de klas kwamen we juf Yvette tegen, zij is eigenlijk de nieuwe zorgjuf van de school, met haar hadden we een goed gesprek over onderwijs en de problemen hier op school. We besloten morgen met haar mee te helpen bij de testen die ze ging doen in de 2de graad

Vrijdag 23januari

Vandaag gingen we eerst nog tot half negen een kijkje nemen in de kleuterklas om vervolgend naar juf Yvette in haar klasje toe te gaan. We zagen de testjes die zij afnam bij de kinderen op een lieve zachte manier. Na het einde van de testen hadden we een goed zicht op het niveau van de kinderen. De test was op het niveau van graad 1 of het eerste leerjaar maar hij bleek veel te moeilijk voor de kinderen van de 2de graad. Vanaf volgende week gaat de juf voor de kinderen een programma opstellen en wij mogen helpen de kinderen te begeleiden. Ook geven we 6 februari waarschijnlijk onze eerste dag volledig les, ondertussen gaan we nog observeren en overal in de klassen rondkijken hoe het hier werkt.

dit weekend gaan we naar de waterfront in kaapstad toe, en zondag gaan we lekker met juf Yvette die ondertussen al een goede gesprekspartner en kennis is geworden op stap, verder verslag hierover volgt later.

Ik moet toegeven dat ik het heb onderschat, niet de stage op school maar het alleen leven. Ook al zitten we met 4 ik mis thuis echt heel hard en heb echt wel heimwee naar familie en men vriend sebje, en naar mijn hond. Voor ik vertrok zei mijn vava nog: Elien, ik denk dat je het onderschat wat je gaat doen, en je gaat nog veel aan ons denken, wel vava ik moet zeggen dat je gelijk hebt. Maar ondertussen is de 3de week weeral bijna op zijn einde dus de tijd gaat hier wel snel.
Ik hoop nog vele kindergezichtjes te doen lachten en nog een leuke tijd hier te beleven, en ik zie jullie snel weer als ik terugkom
dikke dikke zoenen
ik hou van jullie

1 opmerking:

  1. Hé Zus,

    Als ik dit zo allemaal lees, is het wel een harde leerschool denk ik. En ook een moeilijke situatie, je voelt je onwennig als er geweld wordt gebruikt tegen kindjes en ze dit normaal vinden, je wilt hiertegen wellicht protesteren, maar dat lijkt niet te kunnen in de situatie waarin je jezelf bevindt. Het enige wat je kan doen lijkt me is je ervan distantiëren door principieel te reageren, en op een kordate doch vriendelijke manier te laten zien dat het ook anders kan. Ik wil wedden dat als je dit lang genoeg volhoudt, je je gelijk haalt en de wereld een klein beetje verandert. Nog een geluk dat het met Juff Yvette klikt. Maar genoeg preek en goede raad. Wij missen je hier ook, en ik vind het bijzonder jammer dat we niet kunnen skypen of videochatten via msm, we hadden je graag eens gezien, al is het maar op et computerscherm. Wil je nog eens kijken of we dat kunnen organiseren aub.
    't is hier ondertussen al wat minder koud, en er kruipen al wat lentekriebels over onze ruggengraat. De gruwelijke steekpartij van vrijdag is hier hot news, we waren er allemaal van aangedaan, 't is nen jonge gast van 20, how low can you go, how mad can you be?
    We genieten van je blog en van de foto's die we bijna elke dag bekijken.
    het ga je goed

    Pap

    BeantwoordenVerwijderen